BLOG - ENEA CONSULTING

Prejsť na obsah

EMÓCIA MÁ VEĽKÚ ENERGIU

ENEA CONSULTING
Uverejnený podľa Dr. Jarmila Bakerová v Článok · 14 Január 2021
Namiesto toho, aby sme začali od seba, zvyčajne chceme, aby sa zmenili tí druhí.

Pred časom som dostala ponuku lektorovať tému Asertivita. Býva mojím zvykom získať od firmy viac informácií o dôvodoch, ktoré ju viedli k rozhodnutiu školiť ľudí k danej problematike a súčasne si ozrejmiť ciele, ktoré tým sleduje.
Aj v tomto prípade, ako v mnohých predošlých, sa opakovalo to isté. Ľudia nevedia prijať kritiku a negatívnu spätnú väzbu a buď to vyústi do konfliktu alebo to nezvládajú a je to pre nich stres. Radšej sa takýmto situáciám vyhýbajú, napriek tomu, že ich úlohou je práve komunikovať „nepríjemné“ témy - sťažnosti, reklamácie, nedostatky... oprávnené či neoprávnené. V každom prípade však s najväčšou pravdepodobnosťou plné emócií.

Znovu som si uvedomila, keď som písala obsahovú náplň tréningu, aké dôležité je realizovať každú tému rozvoja soft skills (nielen asertivitu) s ohľadom na osobnostný potenciál. Môžem urobiť vynikajúcu prípravu, mať množstvo skúseností ako lektor, použiť najmodernejšie metódy vzdelávania dospelých. Ak však nepracujem s informáciami o osobnostných charakteristikách jednotlivých členov každej skupiny (a tie sa samozrejme od prípadu k prípadu líšia), pravdepodobne efektivita a účinnosť tréningu nebude dostatočná. Jednoducho sa to minie účinkom, pretože nie všetkým je asertívna komunikácia osobnostne blízka. Sú typy osobnosti, ktoré celkom prirodzene prijmú postupy a odporúčania a veľmi rýchlo u nich zmenu badať. Ale čo tí, ktorí také nastavenie osobnosti nemajú? Prídu z tréningu a nič.... Skúsia použiť niektorú techniku a zase nič... Ak sa ešte aj v ich okolí vyskytne kolega, ktorý je práve ten s prirodzene rozvinutou schopnosťou asertívne komunikovať a jemu to ide.... Ochota urobiť nejakú zmenu je hneď na bode mrazu.

Neraz sme školili ľudí prvého kontaktu, tých ktorí sú prví „na rane“, keď ide o problém, nedostatok, sťažnosť, reklamáciu. V úvodných fázach tréningu často počúvam hodnotenia konfliktných situácií, v ktorých sa ocitajú:
„ Ako si to predstavuje, takto so mnou hovoriť, nemá vychovanie?“
„Oni majú byť slušní, ja som slušný!“
„Príde do miestnosti a už kričí. Ako mám zostať pokojný?!“ …....
Emócia strieda emóciu a nepríjemný konflikt je na svete. A do konfliktu často vstúpia aj tí, ktorí by to práve mali ustáť. A často zisťujeme, že mnohí kurzom asertivity už v minulosti prešli. Preto sa mi osvedčuje využívať pri každom tréningu informácie o osobnostných typoch. Odhaľujú nielen naše silné a slabé stránky, ale aj to, ako odlišne na nás pôsobia tie isté situácie a najmä to, ako v nás fungujú emócie.

Ak poznáme spúšťače a prejavy emócií ( a to je u každého typu iné), môžeme lepšie odhadnúť situácie, kedy sa emócia prejaví spôsobom, ktorý nie je pre nás, ani pre naše okolie práve prijateľný. Emócia má veľkú energiu a ak ju nezvládneme, obráti sa proti nám. Je preto lepšie poznať sa a naučiť sa tomu predchádzať.
Znovu a znovu sa presviedčam a so mnou aj tí, ktorých trénujem, že sebapoznanie je dôležitým východiskom pre všetko, čo robíme. Najmä však vtedy, ak v tom, čo robíme, chceme či potrebujeme urobiť nejakú zmenu. Zvyčajne však chceme, aby sa zmenili tí druhí.


Zatiaľ nie sú k dispozícii žiadne recenzie.
0
0
0
0
0

Návrat na obsah